Vyškov, 7. července 2025 – O chatbotech už slyšel asi každý, vyhnout se jim dá těžko. Zákaznická podpora na webech firem, možnosti v mobilních aplikacích či sociálních sítích. Jednoduše řečeno jde o počítačový program, který simuluje konverzaci s uživatelem. Webovou asistentku mají nově také stránky města Vyškova.
Chatbot nejčastěji komunikuje pomocí textu nebo hlasu a jeho cílem je zodpovědět otázky, být nápomocný s úkolem, nebo uživatele navést k informacím – často automaticky, bez zásahu člověka. Pokročilé chatboty už také mnozí znají, využívají umělou inteligenci a strojové učení, takže z obrovského množství dat dokážou rozumět přirozenému jazyku a vést plynulý, flexibilní dialog. „Pro webové stránky města jsme zvolili formu online chatu, kde pomocí přirozené komunikace návštěvník pokládá dotazy. Chatbot na druhé straně relevantně odpovídá či naviguje na městských stránkách,“ popsal vedoucí oddělení informatiky městského úřadu Radek Brázda.
Jednoduše má na webu města usnadnit vyhledávání informací. Těch je na stránkách přirozeně velké množství, jsou na různých místech, k některým se uživatel může obtížněji dostávat. „Každé město má trochu jinou strukturu webu. A asi si všichni uvědomujeme, že velké množství informací na městském webu je současně nutnost i problém. V mnoha ohledech musíme na webu plnit zákonnou povinnost se zveřejňováním mnoha dokumentů, poskytovat služby občanům a řadu dalšího,“ zmínil vedoucí oddělení s tím, že daný model bude mít město na webu zhruba rok.
Oranžovou ikonku najdou uživatelé vpravo dole. Při návštěvě stránek se do tří vteřin samo otevře vyhledávací okno pro možné dotazy. Pomocník podá ucelenou informaci o tom, co návštěvníka webu zajímá. „To znamená, že pracuje s obsahem, který sami vytváříme a spravujeme. Díky tomu je jeho odpověď vždy „naše“ – ale zároveň nás to zavazuje k tomu, abychom udržovali web aktuální, přehledný a přesný,“ dodal vedoucí Brázda.