Vyškov, 11. července 2025 – Desítky nových parkovacích stání, vhodnější místa pro přecházení či propojovací chodníky pro pohodlný a bezpečný pohyb chodců. Slepá část Puškinovy ulice končící u řadových garáží se dočkala výrazných změn. Stavební práce navíc skončily o měsíc dřív. Zhotovitel se přitom musel vypořádat s několika překážkami.
S tou první přirozeně počítal: permanentní provoz aut i pěších. Podstatně větší komplikací bylo neúnosné podloží v celém rozsahu stavby. Při její přípravě vycházel projektant z pedologického průzkumu, který ukázal, že ornici v lokalitě v důsledku předchozí rozsáhlé výstavby v okolí znečišťuje štěrk. Vzhledem k husté zástavbě výskyt nevhodného podloží nepředpokládal. „Na základě dodatku ke smlouvě o dílo nechal provést sanaci podloží. Neúnosné podloží se týkalo nejen parkovacích stání podél komunikace, ale jak se časem ukázalo, tak rovněž v případě místa určeného k rozšíření stávajícího parkoviště. Zkouška prokázala natolik měkké podloží, že zkušební zatěžovací deska byla zatlačena do zeminy už při prvním měření. Projektant tak spolu s odbornou laboratoří navrhl další úpravu pomocí drceného kameniva,“ popsal potíže starosta Vyškova Karel Jurka.
Práce navázaly na podzimní odstranění a úpravy zeleně, kdy šel zároveň k zemi přízemní zděný sklad, který bránil záměru rozšíření parkovacích kapacit. Zmizelo rovněž oplocení, v nové poloze ovšem nechybí. To klíčové nicméně představovalo samotné parkování. „Řidiči svá auta odstavovali podél chodníků i v místech, kde překážela plynulému provozu. Soustředili jsme se proto na celý dopravní prostor. Stavebníci se postupně zaměřili na opravu 23 stávajících míst, nově vyrostlo 63 parkovacích stání, kdy jsme potřebná místa pochopitelně vyhradili také osobám s omezenou schopností pohybu. Podstatné bylo i samotné zvýšení bezpečnosti provozu míjejících se aut, a to vůbec nemluvím o dosavadním problematickém průjezdu hasičů nebo popelářských vozů,“ shrnul místostarosta Vyškova Roman Celý.
S tou první přirozeně počítal: permanentní provoz aut i pěších. Podstatně větší komplikací bylo neúnosné podloží v celém rozsahu stavby. Při její přípravě vycházel projektant z pedologického průzkumu, který ukázal, že ornici v lokalitě v důsledku předchozí rozsáhlé výstavby v okolí znečišťuje štěrk. Vzhledem k husté zástavbě výskyt nevhodného podloží nepředpokládal. „Na základě dodatku ke smlouvě o dílo nechal provést sanaci podloží. Neúnosné podloží se týkalo nejen parkovacích stání podél komunikace, ale jak se časem ukázalo, tak rovněž v případě místa určeného k rozšíření stávajícího parkoviště. Zkouška prokázala natolik měkké podloží, že zkušební zatěžovací deska byla zatlačena do zeminy už při prvním měření. Projektant tak spolu s odbornou laboratoří navrhl další úpravu pomocí drceného kameniva,“ popsal potíže starosta Vyškova Karel Jurka.
Práce navázaly na podzimní odstranění a úpravy zeleně, kdy šel zároveň k zemi přízemní zděný sklad, který bránil záměru rozšíření parkovacích kapacit. Zmizelo rovněž oplocení, v nové poloze ovšem nechybí. To klíčové nicméně představovalo samotné parkování. „Řidiči svá auta odstavovali podél chodníků i v místech, kde překážela plynulému provozu. Soustředili jsme se proto na celý dopravní prostor. Stavebníci se postupně zaměřili na opravu 23 stávajících míst, nově vyrostlo 63 parkovacích stání, kdy jsme potřebná místa pochopitelně vyhradili také osobám s omezenou schopností pohybu. Podstatné bylo i samotné zvýšení bezpečnosti provozu míjejících se aut, a to vůbec nemluvím o dosavadním problematickém průjezdu hasičů nebo popelářských vozů,“ shrnul místostarosta Vyškova Roman Celý.
Rovnováhu mezi potřebami parkování a zachováním kvality života v lokalitě oceňuje například obyvatel sousední ulice Maxima Gorkého Zdeněk Bednář. „Rozšířením vozovky se průjezdnost slepé ulice výrazně zlepšila. Spolu s novými parkovacími místy je řešení velmi efektivní a obyvatelé z okolí výsledek hodnotí kladně,“ děkoval za investici obyvatel ulice.
Rozsáhlé úpravy stavební firma rozdělila do čtyř etap s tím, že po dokončení dané části umožnila na nových plochách parkovat. Začátek dotčeného úseku představoval hranici křižovatky s ulicí Maxima Gorkého. Ve výsledku jde o kombinaci podélných a kolmých stání podle toho, jak to situace šířkově dovoluje. „Závěrečná etapa se pak týkala vybudování nového parkoviště na ploše zeleně a předláždění toho stávajícího. Pro zachycení možných úkapů kapalin dělníci pod dlažbu umístili sorpční geotextilii. Jakmile zaschl plastový nátěr vodorovného dopravního značení, otevřel zhotovitel veškeré parkovací plochy veřejnosti. Celkově se bavíme o 86 parkovacích místech,“ připomněl starosta Jurka. Zmínil i propojovací chodníky či nová místa pro přecházení.
Cena prací nakonec přesáhla 7 milionů korun. „Řešení dopravního prostoru na sídlištích je dlouhodobě velmi složité, a to zejména kvůli omezeným možnostem a vysoké koncentraci aut. Každý návrh na rozšíření parkovacích kapacit naráží na potřebu zachovat zeleň i kvalitu veřejného prostoru. Hledání nových ploch proto vyžaduje pečlivé zvažování všech zájmů a často i obtížné kompromisy. Těší nás, že se nám v případě Puškinovy ulice podařila zvýšit bezpečnost silničního provozu i pohodlí při parkování,“ doplnil místostarosta Celý.