Vyškov, 9. srpna 2025 – Náročná příprava, dlouhá a složitá soutěž. Komplikované doplňování chybějících údajů od uchazečů, objasňování výzev ze strany poskytovatele dotace. Nakonec pět firem se účastnilo druhého kola užšího řízení, které se týkalo podání cenové nabídky. Sanace celého území by mohla začít v září. Řeč je o demolici stávajících objektů a terénních úpravách v areálu po bývalém zemědělském podniku Lukrom a o rozsáhlém záměru Centrální lesopark.
Jeho vznik je součástí širší přestavby území situovaného mezi největším vyškovským sídlištěm a vlakovým nádražím, které je pak nedílnou složkou státem chystané modernizace železnice. „Pokud se nic významného nestane, tak v září začneme sanovat celé území. Vše zahájí demolice objektů. Následovat bude objemná infrastrukturální výstavba, která se s ohledem na rozsah přenese i do roku 2026. Vše bude zakončené vlastní výsadbou zeleně,“ zopakoval vyškovský místostarosta Karel Goldemund.
Na zkvalitnění veřejného prostranství, jehož konečná podoba bude mít charakter průchozí aleje, město získalo rekordní dotaci ve výši 85 milionů korun. Jednou má jít o kombinaci zeleně, bydlení, služeb či parkování. Předcházet jí ale bude právě demolice stávajících objektů a rozsáhlé terénní úpravy areálu. „Výběrové řízení probíhalo v režimu Design & Build. Jde o systém zadávání stavebních projektů, ve kterém je jedna společnost na základě našeho vyspecifikování zodpovědná jak za zpracování prováděcí dokumentace, tak za realizaci díla. To umožňuje efektivnější a flexibilnější přístup k zadávání a realizaci stavby oproti tradičním metodám, kde jsou zpracování prováděcí dokumentace stavby a výstavba zadávané odděleně. Tento přístup se při zadávání velkých zakázek stává čím dál běžnější a populárnější,“ řekl k metodě místostarosta.
Jeho vznik je součástí širší přestavby území situovaného mezi největším vyškovským sídlištěm a vlakovým nádražím, které je pak nedílnou složkou státem chystané modernizace železnice. „Pokud se nic významného nestane, tak v září začneme sanovat celé území. Vše zahájí demolice objektů. Následovat bude objemná infrastrukturální výstavba, která se s ohledem na rozsah přenese i do roku 2026. Vše bude zakončené vlastní výsadbou zeleně,“ zopakoval vyškovský místostarosta Karel Goldemund.
Na zkvalitnění veřejného prostranství, jehož konečná podoba bude mít charakter průchozí aleje, město získalo rekordní dotaci ve výši 85 milionů korun. Jednou má jít o kombinaci zeleně, bydlení, služeb či parkování. Předcházet jí ale bude právě demolice stávajících objektů a rozsáhlé terénní úpravy areálu. „Výběrové řízení probíhalo v režimu Design & Build. Jde o systém zadávání stavebních projektů, ve kterém je jedna společnost na základě našeho vyspecifikování zodpovědná jak za zpracování prováděcí dokumentace, tak za realizaci díla. To umožňuje efektivnější a flexibilnější přístup k zadávání a realizaci stavby oproti tradičním metodám, kde jsou zpracování prováděcí dokumentace stavby a výstavba zadávané odděleně. Tento přístup se při zadávání velkých zakázek stává čím dál běžnější a populárnější,“ řekl k metodě místostarosta.
Loňský rok se podle něj nicméně nesl v duchu komplikací v souvislosti s novým stavebním zákonem, zejména pak zvýšenými požadavky na projektovou dokumentaci. „Na změny jsme museli reagovat, proto se start prací posunul. V souvislosti s novým stavebním zákonem výrazně vzrostly požadavky na rozsah i podrobnost dokumentace. Zakázka tak nakonec byla zveřejněna v říjnu, do března letošního roku mohli zájemci podávat žádosti o účast v prvním kole výběrového řízení. Komise se k hodnocení sešla třikrát. Pokaždé u doručených žádostí shledala nedostatky, proto vyzvala všechny uchazeče k doplnění chybějících údajů. Na třetím jednání výběrová komise prověřila podmínky účasti a pět ze sedmi firem vyhodnotila jako způsobilé. Ve druhém kole řízení firmy předkládaly cenové nabídky,“ popsal průběh místostarosta Goldemund.
Přiblížil ještě jednu novinku: na pozemcích bývalých zahrádek směrem k Sídlišti Osvobození, které jsou ve vlastnictví města, by ještě letos měla vzniknout dočasná parkovací plocha. „Zkrátka obdélníkový prostor ohraničený železniční vlečkou či parkovištěm supermarketu Albert vyklidíme, srovnáme recyklátem a oplotíme. Využijeme vhodný upotřebitelný materiál ze samotného bourání objektů bývalého zemědělského podniku,“ nastínil místostarosta.
Plocha má v případě parkovacích kapacit sídlišti výrazně pomoci. „Stávající parkování podél příjezdové komunikace k Albertu zrušíme z důvodu vybudování příjezdu a odjezdu z plochy po bývalých zahrádkách. Na zpevněné ploše počítáme s parkováním ve třech nebo čtyřech řadách. Hovoříme tak o víc než 150 místech,“ informoval místostarosta Goldemund.
Prostor bude rovněž osvětlený, s nastaveným systémem organizace dopravy. „Máme představu, že po změně územního plánu se místo stane oficiálním parkovištěm, takže parkovací místa zůstanou v lokalitě zachované. Sice zřejmě v jiné podobě – jednou z dlouho diskutovaných variant je parkovací dům – nicméně o parkovací kapacity území nepřijde,“ zdůraznil k budoucím plánům místostarosta Goldemund.