Vyškov, 26. listopadu 2025 – Parkování je dlouhodobý problém, na který opakovaně upozorňují nejen obyvatelé Tyršovy ulice. Sídliště obecně vznikala v době, kdy se klidně s dvěma či třemi auty na domácnost ani v nejmenším nepočítalo. Radnice v minulých letech zpracovala dokument týkající se parkování v kritických částech města. V případě sídliště vytipoval pro rozšíření parkovacích míst pozemek u základní školy.
Vyškovský místostarosta Roman Celý připomněl, že řidičům ze sídliště slouží z poslední doby i dvacítka nových míst u kina, která přibyla při rekonstrukci bývalého sokolského hřiště. Před Základní školou Tyršova radnice rovněž vybudovala parkovací záliv (Kiss and Ride) určený k výstupu dětí, které do školy vozí rodiče. V případě samotné příspěvkové organizace zároveň vznikla rozsáhlá ideová studie, která zahrnula využití prostor kolem celé školy. Dvě z částí areálu byly od počátku zamýšlené jako parkovací plochy. „V přední části vznikly parkovací kapacity pro personál školy. Ta má na 80 zaměstnanců, přirozeně mnozí z nich dojíždějí autem. Místa jsme navrhli tak, aby odlehčila dopravní situaci právě v sídlišti. Prakticky diagonálně na opačné straně areálu se pak vedle školního víceúčelového hřiště nachází nevyužívaný prostor. S plochou jsme dlouhodobě počítali pro potřeby parkování,“ potvrdil místostarosta Celý.
Následná jednání s možným investorem posléze otevřela příležitost k vybudování i garážových stání. „Je to ten samý investor, který měl zájem postavit garážový dům u Rostěnického potoka na Palánku. Má za sebou několik úspěšně dokončených staveb na řadě míst v republice. Podstatné je, že investice přinese i nová veřejná stání,“ informoval místostarosta Vyškova Karel Goldemund.
Vyškovský místostarosta Roman Celý připomněl, že řidičům ze sídliště slouží z poslední doby i dvacítka nových míst u kina, která přibyla při rekonstrukci bývalého sokolského hřiště. Před Základní školou Tyršova radnice rovněž vybudovala parkovací záliv (Kiss and Ride) určený k výstupu dětí, které do školy vozí rodiče. V případě samotné příspěvkové organizace zároveň vznikla rozsáhlá ideová studie, která zahrnula využití prostor kolem celé školy. Dvě z částí areálu byly od počátku zamýšlené jako parkovací plochy. „V přední části vznikly parkovací kapacity pro personál školy. Ta má na 80 zaměstnanců, přirozeně mnozí z nich dojíždějí autem. Místa jsme navrhli tak, aby odlehčila dopravní situaci právě v sídlišti. Prakticky diagonálně na opačné straně areálu se pak vedle školního víceúčelového hřiště nachází nevyužívaný prostor. S plochou jsme dlouhodobě počítali pro potřeby parkování,“ potvrdil místostarosta Celý.
Následná jednání s možným investorem posléze otevřela příležitost k vybudování i garážových stání. „Je to ten samý investor, který měl zájem postavit garážový dům u Rostěnického potoka na Palánku. Má za sebou několik úspěšně dokončených staveb na řadě míst v republice. Podstatné je, že investice přinese i nová veřejná stání,“ informoval místostarosta Vyškova Karel Goldemund.
Také podle ředitele základní školy Zdeňka Pitely nic nebrání tomu, aby nevyužívaná část pozemku posloužila jinému účelu. „V areálu školy postupně vyrostlo multifunkční hřiště i řada relaxačních ploch a prvků určených pro volnočasové aktivity žáků, těžíme z nich i během výuky. Hojně také využíváme sousední sportovní areál po bývalém sokolském hřišti. Vše, co jsme v našem areálu potřebovali vybudovat pro děti a výuku, dnes máme,“ sdělil ředitel Pitela.
S ohledem na to, jak historicky sídlištní zástavba obecně vypadá, se patrové parkování nabízí prakticky jako jediná možnost. Radní proto doporučili Zastupitelstvu města Vyškova schválit adresný záměr prodeje části pozemku za účelem stavby garážového domu v lokalitě. Záměr majetkoprávní odbor předložil na základě žádosti právnické osoby. Materiál listopadovým zastupitelstvem jednohlasně prošel.
Garážový dům je podle místostarosty Goldemunda zamýšlený tak, aby byla plocha vizuálně i funkčně co nejméně rušivá. Má jít o nízký dvoupodlažní objekt, částečně zapuštěný pod terén pro zhruba 75 osobních aut. Počítá s přibližně padesátkou samostatných garáží, zbývající stání mají být na střeše. Vysoký má být zhruba čtyři a půl metru, se zeleným obvodovým pláštěm. „Klíčové ovšem je, že projekt neřeší jen samotný garážový dům. Součástí výstavby budou i nová veřejná místa, která odlehčí parkování v okolí a přinesou prospěch všem obyvatelům sídliště. Hovoříme tak o dalších zhruba 30 veřejných místech. Projekt podle nás vhodně kombinuje funkčnost a estetiku,“ ocenil místostarosta Goldemund s tím, že o samotný objekt by investor v rámci správcovství následně pečoval. „Pokud vše půjde dobře, k samotné výstavbě by mohlo dojít v druhé polovině roku 2026,“ upřesnil.
Uspořádané a jasně vymezené parkování přinese podle místostarosty Celého viditelnou úlevu místním. „Veřejná venkovní stání doplní zvyšující se poptávku. Pevně věříme, že projekt významně pomůže zlepšit parkovací situaci v lokalitě,“ uzavřel místostarosta Celý.
Vizualizace: GARÁŽOVÉ DOMY, s. r. o.
