zpět na tiskové zprávy

Zelená páteř nové městské čtvrti. Vyškované debatovali o plánech radnice

Zelená páteř nové městské čtvrti. Vyškované debatovali o plánech radnice
Vyškov, 4. prosince 2023 – Centrální zóna – moderní čtvrť, která poskytne prostory pro bydlení, služby, parkování i zeleň. Centrální lesopark – první klíčová proměna oblasti Centrální zóny, ve které bude hrát platanová alej a další zelené plochy podstatnou roli. Právě tyto dva bloky tvořily základy druhého veřejného představení městských záměrů, které úzce souvisejí s modernizací železnice mezi Brnem a Přerovem.

O tom, jakými změnami projde rozsáhlé území mezi Sídlištěm Osvobození a vlakovým nádražím, se zájemci dozvěděli na konci listopadu v sále Besedního domu. Vedení města a zástupce architektonické kanceláře (knesl kynčl architekti) detailně popsali chystané záměry v lokalitě.

Jakmile se vlastníci areálu zemědělského podniku (LUKROM, spol. s r. o.) rozhodli pro definitivní odchod z Vyškova, nabídlo se městu rozšíření možného využití území. „Jedná se o největší projekt města, který je vyvolaný blížícím se zdvoukolejněním železniční trati. Jednání jsou na programu prakticky každý den, posunula se zejména majetkově. Rozhodnutím listopadového zastupitelstva jsme nabyly veškeré pozemky a připravujeme vše k tomu, abychom mohli podat žádost o dotaci,“ shrnul místostarosta města Karel Goldemund s tím, že dotační podpora by v prvním plánu zajistila na podzim roku 2024 demolici stávajících objektů. V průběhu dalších let pak Vyškované získají nové místo pro odpočinek, bydlení či nakupování.

Dotazy přítomných se přirozeně stáčela i k samotné modernizaci železnice. Stávající trať nedostačuje nejen kapacitně či rychlostně, zvýší se komfort cestování či nastupování, výrazně se zkrátí doba jízdy. „Staneme se jakýmsi zájmovým územím pro zhruba čtyřicet tisíc lidí. Na tuto skutečnost musíme navázat projekty, o kterých neustále hovoříme: přesun nákladového nádraží na okraj průmyslové zóny Sochorova a vybudování zhruba pěti stovek parkovacích stání,“ zopakoval místostarosta Goldemund.

Investor, tedy Správa železnic, chystá ve vyškovské železniční stanici podchod i modernizaci samotné výpravní budovy. Vyroste nový most přes ulici 9. května, zmizí rovněž viadukt nad Hanou. Celé údolí překročí estakáda. Koleje následně povedou v úplně jiné stopě. „Raději znovu zopakuji, že modernizace tratě je investicí státu, nicméně významně změní tvář našeho města. Záleží jen na nás, jak se k této události postavíme. Rozhodně jsme nechtěli jít cestou nečinného přihlížení a dopady, které rozhodně přijdou, neřešit. Samotného Vyškova se stavební práce dotknou dle stanoveného harmonogramu od roku 2028 do roku 2030. To jsou fakta, před která jsme postaveni,“ zdůraznil starosta Vyškova Karel Jurka.

Architekt Jakub Kynčl připomněl důležité historické impulsy rozvoje Vyškova. Tvář města ovlivnil vznik cukrovaru a zavedení železnice, ve 20. století pak vznik Vojenského újezdu Březina či zakládání průmyslových zón. „Zdvoukolejnění trati považujeme za další příležitost město významně posunout,“ zmínil architekt.

Vyškované debatovali o plánech radnice
06.12.2023